Et halvt år uden sociale medier del 2
Vil du gerne læse del 1, så klik her.
Jeg beslutter at jeg vil lukke for mine sociale medier – både privat og for min virksomhed. Især den sidste del giver mig lidt uro. Kan man det? Det ved jeg faktisk ikke, for jeg kender ikke nogen der laver det jeg laver og ikke har det. Jeg er også begyndt at bevæge min ind i Crepepapirblomst-land og hvor meget skal det egentlig fylde? Det er faktisk lidt svært.
Derfor går jeg frem og tilbage, frem og tilbage. Indtil jeg beslutter at sige det højt, for at sikre mig det sker.
Jeg annoncerer at jeg lukker ned d. 1.7.24 og at man kan følge med videre over på mit nyhedsbrev.
Begejstret taler jeg om min nye gode idé, og jeg bliver mødt med:
- Det gad jeg virkelig godt at gøre
- Det er modigt
- Det lyder ikke holdbart
- Hvad så hvis det ikke virker?
- Hvordan vil du tiltrække kunder?
- Det er lidt frelst
- Etc etc…
Mange kommentarer får jeg, og da jeg så spørger ud, hvorfor så mange siger at det gad de godt, hvorfor gør de det så ikke? Hvad er det der fastholder os? Jeg er oprigtigt nysgerrig; hvad fortæller vi os selv? Hvilket pres er det der holder os til “ilden”?
Det får jeg ikke et eneste svar på.
Nuvel, interessant.
Jeg slukker – eller prøver på det. Jeg bliver ramt af den helt store Facebook-monster-mur og efter tre forsøg lykkes det. Officielt ender profilen nok med først rigtigt at være væk i slut august..
Faktisk er jeg i tvivl om det rigtigt er slettet, for søger jeg på Yogiro på Google, dukker siden stadig op.

Billedet er et screenshot fra d. 22. januar 2025, uden at være logget ind.
Det er meget mystisk. Men jeg venter med at beskæftige mig med det, lidt endnu. Jeg tror nemlig ikke helt den er slettet. Omend har jeg ikke været logget ind siden juli.
Og hvordan har det så påvirket mig og min virksomhed?
Helt personligt har jeg fået markant mere luft i hovedet. Jeg føler mig lettere og har mere energi til at arbejde med min virksomhed. Det skaber luft i mit familieliv og det er lettere at lægge telefonen væk derhjemme og holde fri.
En gang imellem tager jeg mig selv i at sidde og scrolle i Coop-app’en eller noget andet, fordi min desperate hjerne savner det.
Men jeg går ikke frivilligt tilbage :)
Det er SÅ fedt. Det har også et element af ansvarsfralæggelse, fordi jeg rent praktisk jo går glip af nogen ting. Folk skal gøre sig mere umage for at finde mig.
Det er okay.
Jeg har også FOMO (Fear Of Missing Out) – især ift. at scrolle på kreative instagrammere og blive inspireret, men det gør ikke noget: for jeg ved der er andre veje nu. Jeg kan faktisk bedre få idéer, fordi jeg ikke er så overfyldt.
Alt går op og ned; nogle gange er det fedt, andre gange ikke.
For min virksomheds vedkommende føler jeg mig priviligeret over at det ikke har været et problem. Det er først her i januar 2025 at jeg har måtte være kreativ med markedsføring og jeg må også være okay med, at der er en plads eller to der ikke er solgt på de nuværende hold. Det har jeg taget valg om fra start er okay, men jeg har i 2,5 år kørt med udsolgt på stort set alle mine forløb, så det niver da lidt i stoltheden.
Jeg ved også at jeg kan vende tilbage – men jeg har ikke lyst. Jeg vil gerne en anden vej.
Det har helt klart givet mig mere ro i hverdagen; hvilket altid har været min mission.